Arbete, Kärlek, Bön och Tro de bygga på livets lycka. De giva glädje och bädda ro för alla sorger som trycka!

Min mormor och morfar hade en tavla hängandes i sitt sovrum. På den tavlan var denna text broderad. Jag minns att varje gång jag var där så läste jag denna. Funderade mycket på vad denna text betydde. När man är liten har man inte samma tankar som nu när man är vuxen.

 

Arbete är något som varje person behöver på ett eller annat sätt. Det kostar att leva och någonstans måste man ju tjäna sina pengar. De flesta människor vill också känna sig behövda och veta att de bidrar med något och känner sig behövda.

 

Kärlek är något alla människor behöver på ett eller annat sätt. Kärlek kan komma i många olika former. Kärleken till en partner, kärleken mellan föräldrar och sina barn, kärlek mellan vänner. Kärlek kan vara till ett husdjur. Ja egentligen har kärleken många skepnader. Tror vi människor är skapta att leva tillsammans med någon som man kan ge sin kärlek och även få kärlek tillbaka av.

 

Bön tror jag många använder sig av utan att veta om det. Många kanske direkt kopplar bön till ett kyrkligt fenomen, men jag tycker bön kan man be utan att vara troende. Jag ber ibland över saker som jag hoppas ska inträffa eller när jag tänker på vänner som kanske har svåra stunder i livet. Hur många har inte önskat sig något när de ser en fallande stjärna. Man kan även se det som en bön. Vi kan alla be men på olika sätt.

 

Tro är något som är viktigt. Vi måste tro på oss själva, tro på att vi kan. Många är duktiga på att se ner på sig själva. Inte tro på att de faktiskt kan och är duktiga på vad de gör. Tro kan också innefatta att tro på en gud, tro på att folk är ärliga, tro på att det inte bara är baktankar när folk gör goda gärningar.

 

Om man nu faktiskt tillämpar dessa saker så kommer det faktiskt giva glädje och bädda ro för alla sorger som trycka.

 

Det är bara så att vi måste göra detta i vår egen takt. Hitta vårt arbete, vår kärlek, våra böner och vår tro. Innan vi har gjort detta så kan vi nog inte ge det till en annan människa på ett rätt sätt.

 

Observera att detta är bara mina tankar alla känner säkert inte på samma sätt.

 

När jag var liten så trodde jag bara att det var någon bön ifrån någon kyrkbok, men idag förstår jag att den tavlan hade många budskap.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0